Trance in Romania

Trance is a genre of electronic dance music that developed in the 1990s. It is characterized by a tempo of between 136 and 140 beats per minute, repeating melodic phrases, and a musical form that builds up and down throughout a track. It is a combination of many forms of sound such as techno, house, pop, chill-out, classical music, and film music.

Asta este definiția care apare pe Wikipedia și, lăsând la o parte faptul că în ultimii ani trance-ul s-a mai domolit în tempo, datele de mai sus sunt adevărate. România are o comunitate mică de fani în această arie și știu la ce vă gândiți: Armin și Tiesto umplu Polivalenta! Corect, dar să nu uităm că Tiesto a devenit cunoscut publicului larg prin ceremonia de la JO Atena și prin trecerea de la trance la progressive house. Drept urmare a avut colaborări interesante cu Nelly Furtado, Three Six Mafia, Busta Rhymes și DJii pe val din progressive. Armin van Buuren a devenit foarte vizibil în România prin “In and Out of Love” și vocea lui Sharon den Adel (Within Temptation), iar de atunci publicul românesc vine în număr mare ori de câte ori olandezul vizitează țara.

Paul van Dyk, un alt nume de legendă, este cunoscut publicului larg prin piesa “Let Go” și vocea lui Rea Garvey (Reamonn), așa că trage concluzia că majoritatea DJilor de trance sunt cunoscuți publicului românesc generalist prin colaborările cu artiști din sfera comercială.

Așa cum am spus și mai sus, România are o comunitate mică, dar loială de fani trance, comunitate ce dă din coate în încercarea de a aduce următorul megashow A State of Trance în România. Pentru cei ce nu sunt la curent, Armin van Buuren sărbătorește în fiecare an un anumit număr de episoade ale emisiunii sale, A State of Trance. Următoarele showuri pe listă sunt dedicate episodului cu numărul 600, iar la nivel global fanii încearcă să aducă gig-ul în țara lor. Ca să vă faceți o idee, priviți ce s-a întâmplat acum câteva luni în Olanda (ASOT 550):

Așadar un gig ce-l are în centru pe Armin van Buuren, plus DJii de sub umbrela Armada, un gig ce în Olanda strânge 30.000 oameni, iar în celelalte orașe ale lumii minim 10.000, ori eu nu cred că România este capabilă să strângă atâția oameni, oricât de mult s-ar investi în promovarea brand-ului A State of Trance. Dacă ar fi să ne uităm la un alt brand important al muzicii electronice, Sensation White, o să ne aducem aminte de evenimentul din această primăvară. Presa a spus de 15.000 oameni în Romexpo, însă nu am cum să cred în numărul ăsta din moment ce am fost acolo și puteam să mă deplasez lejer printre ei. La Romexpo au venit maxim 8.000 oameni atrași de curiozitatea unui party all-white. Pentru o emisiune de radio câți ar veni?… pe bani!

Apoi trebuie să iau în calcul și acea mână de tranceri “puriști” (sau fanatici), cei care nu ascultă și altceva, cei care trăiesc cu Markus Schulz și uplifting-ul în căști, cei care sunt primii care se reped ca berbecii în a propune gig-uri de mare amploare într-o țară în care fanii nu există cu miile. Ultima vizită a lui Markus Schulz în București ca DJ a fost în micul Studio Martin, acolo au venit și Aly & Fila, Leon Bolier, Claudia Cazacu. Că tot vorbim de români: Snatt & Vix, un duo ce a devenit foarte activ pe piața muzicală internațională, susțin ideea unui ASOT600 în România. Rezultatul? La o postare de ieri au 55 like-uri, 16 share-uri și 9 comentarii. Cam asta e mâna de oameni dedicați în România. Pagina destinată posibililui eveniment a strâns până la ora scrierii articolului 344 fani.

Și dacă tot am demontat ideea unui ASOT600 în România, ar fi cazul să propun niște soluții ca, poate peste doi ani, ASOT700 să aibă loc la noi în țară, nu? În primul rând trance-ul este un subgen al muzicii electronice, alături de altele care sunt foarte apreciate. Nu este mai bun, mai frumos sau mai șmecher decât celălalte, ci doar un gen ce place foarte mult unei categorii de oameni. Așa sunt și celelalte. Fanii trebuie să accepte realitatea, altfel își vor da seama că nu e prea frumos ca evenimentele se anulează pe motiv că ei și alți 5 oameni au cumpărat bilete. Zilele trecute m-au abordat fanii ASOT600 în România:

În al doilea rând fanii puși pe fapte mari trebuie să învețe că “Like și Share dacă ești de acord” nu livrează rezultate decât pe termen foarte scurt și de cele mai multe ori cu un ecou atât de slab încât până și galeria dinamovistă s-ar face auzită. Nu cu butoane de Facebook aduci DJii în țară și fanii la gig.

În al treilea rând (și totodată soluția punctului doi) învățați să promovați inteligent muzica asta. Ascultați într-o după-amiază Vibe FM și observați că acolo sunt melodii bune și din genul trance. Aliați-vă cu radio-ul, fiți activi, celelalte posturi promovează doar popcorn și șpaga la CFR. Umanizați DJii, românilor le place asta! Aflați-le secretele, ce viață de familie au, vorbiți deschis despre asta (ați văzut ce au făcut rușii pentru Armin?) și nu vă temeți că riscați să picați în cancan. Vă temeți că la concertele de trance vor veni doar “cocalari” care abia acum au descoperit ce bună-i Adina Butar sau că și ATB trage la românce? Nu-i nimic, există două posibilități: ori nu le place și nu mai vin data viitoare, ori îi convertiți.

Și nu în ultimul rând, dacă tot faceți o pagină de Facebook și un cont de Twitter, aveți grijă ca măcar steagul României să aibă culorile în ordine.

PS: Îmi doresc din tot sufletul un ASOT în România, dar dacă nu poate fi de aceeași calitate precum celelalte, atunci trebuie să mai așteptăm.


Comments

2 responses to “Trance in Romania”

  1. […] să vezi cum genurile muzicale împrumută trăsături una alteia, însă există posibilitatea ca fanii muzicii trance să nu înghită prea bine cea mai recentă piesă a americanului. Piesa “As Long As You Love […]

  2. […] din anii 2000, din hip-hop și crunk. În ultimii doi ani producătorii de muzică electronică [EDM] au mixat acest stil cu dubstep și așa a apărut noul Trap, care uneori este denumit “new […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.