Văd că Vlad Petreanu a cerut opinia Facebook-ului în ceea ce privește amenințarea taximetriștilor că se retrag de la aeroport dacă Uber nu dă jos un outdoor prin care anunță curse gratuite. Bineînțeles că românul a sărit la gâtul taximetriștilor care sunt niște jegoși și niște jepcari, însă refuzând să vadă problema generală.
Da, sunt mulți taximetriști care dau țepe și care nu iau clienți în curse scurte. Sunt și taximetriști cu mașini oribile, jegoase, de pe care simți cum stă să cadă tabla. Însă toate astea sunt efecte ale unei probleme mai mai mari. Câți dintre voi ar face taximetrie pe 1,4 lei/km, în condițiile în care trebuie să plătești licență, utilizarea stației, utilizarea aplicației de mobil, plus combustibil, revizii și alte consumabile.
Nu le caut scuze jegurilor despre care aud atâtea povești, însă astfel de condiții înlesnesc apariția unor astfel de comportamente. Eh, după ce plătești toate taxele pentru a conduce o mașină galbenă în București și, pe lângă asta, plătești vreo €200.000 €4000 (conform Adevărul) pe lună ca să stai la aeroport (nu șoferul plătește, ci compania de care aparține), imaginează-ți că vin niște băieți care operează în afara legii și îți iau felia de pâine.
Repet: nu iau apărarea taximetriștilor – mulți dintre cei de la aeroport sunt jepcari ordinari. Iar despre Uber pot spune că am avut experiențe în general bune, însă tot în afara legii sunt, oricât de mult se laudă ei că acțiunile lor au dus la stabilirea unor cadre legale prin alte locuri, iar România ar trebui să facă același lucru. E ca și cum m-aș apuca să fumez iarbă în fața Secției 1 de Poliție, pe motiv că în California este legal, deci și la noi ar trebui.
În fine, treaba asta nu se va rezolva odată ce Uber va da jos afișul sau, mai rău, dacă taximetriștii vor pleca de la Otopeni (repet: oricât de jegoși ar fi). Atât timp cât municipalitatea reglează prețul pe kilometru, companiile sunt descurajate în a fi competitive din toate punctele de vedere (tarif, educația șoferilor, siguranța mașinilor pe care le conduc).
Ia să treacă toate companiile de 1.39 la cel puțin 1.99 lei/km. Și statul să reglementeze odată legea și pentru servicii de tipul Uber. Abia atunci vom vedea o creștere a calității serviciilor de taximetrie. Asta până nu vine Waze Carpool în România și bagă în pământ pe toată lumea.
Leave a Reply