Pentru că sunt cât de cât atras de infrastructura rutieră, marea mea dorință pentru 2022 este cât se poate de simplă: sistem electronic de supraveghere a traficului. Cel care a trecut de Senat nu este perfect, dar e un punct bun de plecare.
Și acum și alte lucruri de final de an.
Avem o premieră: după mulți ani, ministrul transporturilor nu spune câți kilometri de drum rapid vor fi dați în circulație în următorul an. Deci “Îndrăznește să crezi” ia o pauză. Mă arunc totuși la un pronostic pentru 2022:
- DX12 între Balș și Slatina: 40 kilometri;
- A1 între Sibiu și Boița: 13 kilometri;
- Centura Satu Mare: 8 kilometri de drum rapid (4 kilometri au fost deschiși deja).
Loturi cu șanse mai mici, dar care pot deveni realitate la final de 2022:
- DX12 între Slatina și Colonești: 31.7 kilometri;
- A0 Sud, Lot 2: 16.3 kilometri.
Aș fi inclus și podul de la Brăila, dar drumurile sale de legătură nu sunt chiar la nivelul unui drum de mare viteză. În orice caz, deschiderea acestuia la final de 2022 ar fi un real succes, fiind și cel mai complex proiect de infrastructură realizat în România ultimilor 30 și ceva de ani.
Ce alte proiecte vreau să văd în 2022:
- Loturile Ploiești – Buzău și Buzău – Focșani din A7 câștigate. Primul este în licitație din iunie, cu promisiune de desemnare a câștigătorilor în luna februarie (cu siguranță vom avea contestații). Al doilea are studiu de fezabilitate aprobat. Urmează și proiectul tehnic, deci în cel mai scurt timp va fi scos la licitație. Sunt aproape naiv când sper ca până la final de 2022 să avem și aici câștigători. Cine știe… De asemenea, cele două loturi de la Focșani până la Pașcani să fie și ele în licitație;
- Câștigător pentru lotul Holdea – Margina din A1. Adică să avem cât de curând autostradă neîntreruptă de la Sibiu până la Nădlac. Țin pumnii să iasă Strabag, că restul ori n-au experiență, ori se numesc Pizzarotti;
- Câștigător pentru lotul Chețani – Câmpia Turzii. Gaura dintre Turda și Târgu Mureș. Lotul e pe la 38%. Mai mult de 12 luni n-ar trebui să dureze finalizarea;
- Câștigători pe ultimele două loturi din A0 nord.
E mult, e puțin? Nu știu. În acest moment, doar atât putem. Ca să vă faceți o idee, las mai jos ce s-a promis în ultimii ani și cât s-a realizat:
- 2015, 2016, 2017: 83,4 kilometri de autostradă dați în circulație;
- 2018: s-a promis 157 de kilometri, s-au inaugurat 58;
- 2019: s-a promis 116 kilometri, s-au inaugurat 43;
- 2020: s-a promis 80 de kilometri, s-au inaugurat 61;
- 2021: s-a promis 118 kilometri, s-au inaugurat 33,5;
- 2022: estimarea mea – 61 kilometri.
Indiferent de numărul de kilometri de drum rapid, conduceți cu grijă.
Photo by Denny Müller on Unsplash
Leave a Reply