Asa cum am promis, iata si review-ul pe care tot am zis ca o sa-l fac. O sa ma limitez doar la descrierea produsului, nu si la modul cum l-am cumparat, asta altadata.
Primele impresii
Acum aproape 17 ani, un pusti primea de la tatal sau o orga. Veneau sarbatorile si capul familiei observase ca ala micu’ se agita pe langa orga unui coleg de serviciu. Dupa ce a testat-o cateva zile, a decis ca e cazul sa-I ia feciorului o orga marca First. Cu aceasta ocazie am reusit sa invat hituri celebre precum “Jingle Bells”, “Mos Craciun” si chiar imnul de stat. Orga din imagine nu este a mea, am gasit-o pe net, dar e acelasi model: 4 octave, un demo, 12 instrumente, 8 ritmuri, tempo variabil, transpose, un mic mixer, ceva percutie si sunet stereo. Ce este de apreciat este faptul ca si acum merge, pe baterii doar, ce-I drept.
Daca stai sa le compari pe cele doua, la prima vedere crezi ca doar numarul de octave este superior cand vine vorba de Keystation 88es. Clapele de la M-Audio nu pot functiona de sine statator, deci de ce si-ar lua cineva intreg la minte asa ceva? In primul rand pentru ca am parte de clape in marime naturala si intr-un numar corect: 88. Primele impresii despre Keystation 88es, dupa ce aproape o viata te izbesti de orga de mai devreme? Este mare, este grea, este solida. Apoi incepi sa-ti dai seama ca marimea este chiar buna, asa ar trebui sa fie.
De fapt, cum este sa o folosesti?
In niciun caz greu. Spuneam mai devreme ca nu poate fi folosita de sine statator, deci trebuie musai conectata la un calculator. Din fericire, cei de la M-Audio au aruncat in cutia clapelor si o copie de Ableton Live Lite, produs de care m-am ocupat intr-un post precedent. Si aici am ajuns la motivul pentru care am decis sa iau aceste clape si nu alt controller midi mai dezvoltat: imi plac foarte mult produsele axate pe o trasatura specifica, 88es nefacand o exceptie. Acest controller este foarte bun pentru cei ce vor sa invete pianul si nimic mai mult. Pentru cei ce se gandesc la productie muzicala, le recomand sa se uite in alta parte, desi butonul de functii avansate poate deschide o serie intreaga de oportunitati.
Combinand acest controller cu niste plug-in-uri bune, poti scoate sunete incantoatoare pentru a exersa in voie. Clapele au o constructie buna, nu pot sa ma plang pana acum. Daca as fi foarte pretentios cu un produs entry level, as putea spune ca in cateva cazuri poti auzi arcurile clapelor, desi plug-in-ul incarcat iti ofera o senzatie frumoasa de “hammer – action”.
Complicata nu este deloc: iti trebuie doar un cablu usb pentru a o conecta la un calculator si poti sa canti in voie. Ableton a vazut-o imediat si a inceput sa raspunda la input-urile pe care eu le trimiteam prin apasarea clapelor. Partea frumoasa este ca acest controller este touch sensitive (adica intensitatea sunetului este direct proportionala cu taria cu care apesi pe clape).
Este de recomandat?
Daca tot ceea ce vrei sa faci este sa canti, cu siguranta. Pentru un produs entry level isi merita toti banii: e in marime naturala, clapele sunt semy-weighted, cablul usb te duce intr-o lume nelimitata a plug-in-urilor si a setarilor si nu ocupa mult spatiu.
Singura investitie pe care trebuie sa o faci este achizitionarea unei placi de sunet, pentru a reduce latenta. Avand laptop, mi-a trebuit neaparat o placa audio externa, asa ca m-am orientat catre Behringer UCA200. Desi cea mai ieftina placa de la producatorul german este undeva la 120-130 lei, daca te documentezi bine poti gasi cateva exemplare noi mult mai ieftine. In cazul meu, placa a fost luata in stare noua, sigilata. Desi calculatorul a vazut-o imediat si a redus considerabil latenta, trebuie sa intri pe site-ul Behringer (sau al oricarui alt producator de placi de sunet) pentru a descarca driverele ASIO, atunci vei avea o latenta insesizabila (undeva la cateva milisecunde).
Acestea fiind spuse, eu ma pregatesc sa invat primul cantec cap-coada si mai tarziu sa scot vecinii pe scara blocului cu colegii de apartament.
Leave a Reply