Credeam că nu mai sare nimeni cu promisiuni pentru 2024, însă Irinel Scrioșteanu vine pe interval. Într-o postare mai lungă decât loturile A0 deschise la final de 2023, secretarul în Transporturi cuvântează, din care eu am ales doar părțile concrete:
Vom sprijini toți antreprenorii cu care avem contracte și, în funcție de mobilizarea acestora și știm că pe anumite șantiere este nevoie de mobilizarea suplimentară a antreprenorilor pentru a finaliza lucrările, următoarele obiective de infrastructură rutieră vor fi sau ar putea fi date în trafic anul acesta:
Autostrada Bucureștiului #A0 – Lotul 1 Sud: 16,93 km
Autostrada Bucureștiului #A0 – Lotul 3 Sud: 17,97 km
Autostrada Sibiu – Pitești #A1 – Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești: 30,3 km
Autostrada Ploiești – Buzău #A7 Lotul 1 Dumbrava (A3) – Mizil: 21 km
Autostrada Ploiești – Buzău #A7 Lotul 2 Mizil – Pietroasele: 28,35 km
Autostrada Buzău – Focșani #A7 Lotul 1 Buzău – Vadu Pașii: 4,6 km
Autostrada Buzău – Focșani #A7 Lotul 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord: 10,94 km
Drum Expres de legătură Centura Oradea – Autostrada A3 (Biharia): 12,46 km
Drumul Expres Brăila – Galați: 10, 77 km
Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 1 Craiova – Robănești: 17,7 km
Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 4 Colonești – Pitești (A1): 31,82 km
Sursa
Sublinierea îmi aparține și arată cam cât de cinic este politicianul român. Ca secretar în Transporturi, Scrioșteanu știe foarte bine ce loturi pot fi cu adevărat inaugurate până la finele anului. Numai că nu se poate abține să nu treacă loturi care pur și simplu n-au cum să devină realitate în următoarele 12 luni. A trecut el o listă cu 202,84 kilometri de drumuri rapide? A trecut. O să vină el la final de an să spună “dom’le, am zis că s-ar putea”? Probabil că n-o să mai fie nevoie, că lumea uită.
Ca să nu vă întrebați prea mult ce loturi intră la “se vor deschide” și care la “s-ar putea deschide”, citim tot de la Scrioșteanu care, mai sus un pic de lista loturilor, zice chestia asta:
Vom circula integral pe primul drum expres construit în România, respectiv DX12 Craiova – Pitești-total 120Km
Vom circula integral pe semi-inelul sudic al Autostrăzii Bucureștiului #A0 de la A1 – DN6 – DN5 – DN4 – A2-total 51 Km
Sursa
Vedeți mai jos de ce punctele astea două sunt pure fantezii. Deci bag și anul ăsta un bilet pe loturile despre care cred că vor fi deschise. Înainte de asta, hai să vedem cum m-am descurcat cu prezicerea pe 2023:
Autostrăzi cu șanse mari de deschidere în 2023:
- A0 între DN6 și A2: aproximativ 33 de kilometri;
- A0 între DN1 și A3: 19 kilometri, însă doar vreo 10 vor putea fi utilizați;
- A3 între Nușfalău și Suplacu de Barcău: 13,55 kilometri.
Drumuri expres cu șanse mari de deschidere în 2023:
De aici
- DEx12 între Slatina și Colonești: 31.75 kilometri, însă la Colonești nu există nod, deci drumul dat în folosință va avea aproximativ 16 kilometri.
Le-am nimerit pe toate, mai puțin pe prima. Am avut deschidere doar între DN6 și DN5, adică vreo 10 kilometri în loc de 33.
Acum să luăm lista lui Scrioșteanu:
Autostrada Bucureștiului #A0 – Lotul 1 Sud: 16,93 km – DA, șanse mari.
Autostrada Bucureștiului #A0 – Lotul 3 Sud: 17,97 km – NU, șanse foarte mici, e vorba de Aktor.
Autostrada Sibiu – Pitești #A1 – Secțiunea 5 Curtea de Argeș – Pitești: 30,3 km – 50/50 – constructorul se mișcă bine, dar e mult de muncă și are termen până în septembrie 2025. A ajuns la 60% după 2 ani și 4 luni de la ordinul de începere a lucrărilor.
Autostrada Ploiești – Buzău #A7 Lotul 1 Dumbrava (A3) – Mizil: 21 km – NU. E vorba de un Pizzarotti ajuns la 40% după începerea lucrărilor în august 2022. Au termenul prelungit până în octombrie 2024. 40% în 17 luni, următorii 60% în 10 luni? Mhm.
Autostrada Ploiești – Buzău #A7 Lotul 2 Mizil – Pietroasele: 28,35 km – NU. 35% realizat până la final de 2023. Deci nu.
Autostrada Buzău – Focșani #A7 Lotul 1 Buzău – Vadu Pașii: 4,6 km – NU. UMB abia ce a ridicat primul pilon din lungul pod peste râul Buzău.
Autostrada Buzău – Focșani #A7 Lotul 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord: 10,94 km – DA, șanse mari.
Drum Expres de legătură Centura Oradea – Autostrada A3 (Biharia): 12,46 km – DA, a ratat foarte puțin deschiderea în 2023.
Drumul Expres Brăila – Galați: 10, 77 km – 50/50, este vorba despre o mega structură peste Siret și căile ferate de lângă Galați.
Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 1 Craiova – Robănești: 17,7 km – NU, noul constructor abia se mișcă.
Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 4 Colonești – Pitești (A1): 31,82 km – NU în întregime. Poate până la Albota.
Așadar, din 202,84 kilometri pe care Scrioșteanu i-a pus pe Facebook, eu zic că vom fi norocoși dacă vom circula pe 40,33. Fiind an electoral, este foarte posibil ca numărul să crească prin deschideri parțiale. Posibil să vedem asta pe Craiova – Pitești, chiar și pe Pitești – Curtea de Argeș.
Cam departe de promisiunea lui Grindeanu cu “minim 100 de kilometri din 2023”, nu?
Las și istoricul promisiunilor din ultimii ani:
- 2015, 2016, 2017: 83,4 kilometri de autostradă dați în circulație;
- 2018: s-a promis 157 de kilometri, s-au inaugurat 58;
- 2019: s-a promis 116 kilometri, s-au inaugurat 43;
- 2020: s-a promis 80 de kilometri, s-au inaugurat 61;
- 2021: s-a promis 118 kilometri, s-au inaugurat 33,5;
- 2022: n-am avut promisiuni, s-au inaugurat 53 de kilometri de drum de mare viteză (autostradă + drum expres);
- 2023: s-a promis peste 100 kilometri, s-au inaugurat 96,3 km, dintre care doar 80,5 pot fi folosiți.
Leave a Reply