După ce anul trecut a zis că nu promite un anumit număr de kilometri deschiși în 2022, Grindeanu e mai sigur pe el și “promite” 100 de kilometri pe an, începând cu 2023. Am folosit ghilimelele pentru că Grindeanu a folosit exprimarea “Minimul kilometrilor care trebuie dat în folosință începând de la anul – autostrada plus drum expres – să fie de 100 de kilometri.” Hai să vedem dacă realitatea îi dă dreptate.
Autostrăzi cu șanse mari de deschidere în 2023:
- A0 între DN6 și A2: aproximativ 33 de kilometri;
- A0 între DN1 și A3: 19 kilometri, însă doar vreo 10 vor putea fi utilizați;
- A3 între Nușfalău și Suplacu de Barcău: 13,55 kilometri.
Drumuri expres cu șanse mari de deschidere în 2023:
- DEx12 între Slatina și Colonești: 31.75 kilometri, însă la Colonești nu există nod, deci drumul dat în folosință va avea aproximativ 16 kilometri.
Toate cele de mai sus adună vreo 97 de kilometri, însă doar 72 dintre ei vor putea fi folosiți. Cu toate astea, 97 de kilometri vor reprezenta o adevărată performanță pentru România.
Mai avem de rezolvat niște restanțe rușinoase:
- Loturile 1 și 3 de pe A0 nord tot nu au fost semnate, la mai bine de 3 ani de la demararea licitațiilor;
- Lotul 3 din A7 Ploiești – Buzău va împlini foarte curând un an și jumătate de când a fost scos la licitație, fără a avea contract semnat;
- Lotul 1 din DEx 12 Craiova – Pitești e la aproape 56% după aproape 3 ani. Italienii nu mai mișcă aproape nimic de mai bine de un an și rezilierea pare unica șansă de rezolvare;
- Lotul Chiribiș – Biharia din A3 e reziliat din mai și statul încă se judecă cu constructorul, deci nu poate fi scos din nou la licitație.
Astea sunt doar pe loturile în fază avansată. Dacă le pun și pe cele care se află în studii de fezabilitate (hello, Valea Prahovei!), vă luați cu mâinile de cap.
La final, un pic de optimism sub forma unor loturi care pot fi surprize la final de 2023:
- Lotul 4 DEx 12, între Colonești și Albota. Ziceam mai sus că la Colonești nu există nod cu DN65, așa că soluția ar fi grăbirea construcției până la Albota. Asta ar adăuga încă 17 kilometri, pentru un total de 114 kilometri în 2023.

- Lotul 4 A7 Buzău-Focșani. Este vorba despre cocoașa de la Focșani, unde UMB deja a făcut o serie de lucrări. Lotul e ușor, are doar 11 kilometri și ar rotunji totalul pe 2023 la 125 de kilometri.
2023 este primul an care se anunță a fi semnificativ mai bine decât ultimii 8:
- 2015, 2016, 2017: 83,4 kilometri de autostradă dați în circulație;
- 2018: s-a promis 157 de kilometri, s-au inaugurat 58;
- 2019: s-a promis 116 kilometri, s-au inaugurat 43;
- 2020: s-a promis 80 de kilometri, s-au inaugurat 61;
- 2021: s-a promis 118 kilometri, s-au inaugurat 33,5;
- 2022: n-am avut promisiuni, s-au inaugurat 53 de kilometri de drum de mare viteză (autostradă + drum expres)
December 21, 2022 at 08:53
Pe Ploiesti Buzau tocmai ce au descoperit ieri un mormant nush de care, dar vechi. nu m as baza pe viitorul ei
December 21, 2022 at 11:08
Am văzut. “Din fericire”, lotul ăla nu e programat pentru deschidere în 2023. Teoretic, arheologii au luat tot ce au găsit și șantierul este liber pentru construcție. Practic… e Pizzarotti…