A mai trecut un an, s-au mai construit niște autostrăzi. Nu multe, că nu suntem foarte pricepuți. În aceeași perioadă a anului trecut, aminteam că ni s-au promis 80 de kilometri de autostradă pentru 2020.
La final de an, Ministrul Transporturilor se laudă cu 90 de kilometri deschiși, deși matematica îi dă serios cu virgulă. Iată ce s-a deschis în acest an:
- Lotul Chețani – Iernut din A3: 17 kilometri;
- Lotul Borș II – Biharia din A3: 5 kilometri;
- Lotul Sebeș – Alba Iulia din A10: 17 kilometri;
- Centura Bacăului, parte din A7: 16 kilometri;
- Lotul Cristian – Râșnov din A3: 6 kilometri (deschis chiar aseară);
Sunt 61 de kilometri, cu mențiunea că la Bacău, Sebeș și Alba Iulia încă se lucrează sub trafic, din motive de inaugurare înainte de votare. De unde i-a dat ministrului 90 de kilometri? A pus la socoteală un lot pe care l-a deschis la sfârșitul anului trecut și niște drumuri de legătură ale loturilor inaugurate în acest an. Culmea e că, atunci când a promis 80 de kilometri pentru 2020, nu a inclus lotul deschis la finalul anului trecut (Lugoj – Deva 3).
Dar toate astea sunt la trecut, deci e timpul să ne uităm la următoarele 12 luni și la promisiunile făcute de către cei responsabili cu infrastructura. La microfon trece Mariana Ioniță, director CNAIR. Înainte de a trece la declarații, menționez că asteriscul din titlu este pus pentru că ni se promite o premieră: primii kilometri de drum expres în România. Fiind drum de mare viteză, e logic să fie pus în aceeași oală cu autostrăzile.
Ce loturi a indicat Mariana Ioniță ca fiind gata în 2021:
- Lotul 2 din Sebeș – Turda (Alba Iulia – Aiud): 24.2 kilometri (plus alți 2 kilometri de pe lotul 1, la care se lucrează acum);
- Lotul 1 Târgu Mureș – Câmpia Turzii (Târgu Mureș – Ungheni): 4,5 kilometri (se vor face alți 4.7 kilometri de drum de legătură);
- Lotul 3 Târgu Mureș – Câmpia Turzii (Chețani – Câmpia Turzii): 16 kilometri. “Mă bat să terminăm acest contract în 2021”, a spus directorul CNAIR (măcar conștientizează problemele majore ale constructorului);
- Lotul 2 din drumul expres Craiova – Pitești (Balș – Slatina): 40 kilometri;
- Pentru că nu puteam avea un an fără o promisiune de-a dreptul ridicolă, Mariana Ioniță spune că lotul 3 din drumul expres Craiova – Pitești, lung de 31.7 kilometri și pe care nu s-a văzut roată de buldozer poate fi terminat într-un singur an.
Așadar, 2021 ne va aduce 118.4 kilometri noi de drumuri de mare viteză. Cel puțin așa consideră cei responsabili de acest lucru. Estimarea mea se oprește la 68.7 kilometri. Ultima dată când am inaugurat peste 100 kilometri de autostradă a fost în 2013. Iată ce s-a construit din 2015 încoace:
- 2015, 2016, 2017: 83,4 kilometri de autostradă dați în circulație;
- 2018: s-au promis 157 de kilometri, s-au inaugurat 58;
- 2019: s-au promis 116 kilometri, s-au inaugurat 43;
- 2020: s-au promis 80 de kilometri, s-au inaugurat 61;
- 2021: s-au promis 118 kilometri.
Leave a Reply