Înainte de toate, e nevoie de o punere în scenă. Până recent, foloseam un Xiaomi Roidmi 3S pentru muzica din mașină. Încărcător și emițător FM decent, dar cu o mare problemă: nu poate reda apelurile pe boxe. Dacă ai o mașină relativ zgomotoasă, va trebui să-i zici apelantului să urle un pic. Picătura care a umplut paharul a fost un drum la Sibiu, de ziua mea, în care am tot primit apeluri. Așa că am zis să fac un upgrade radioului de pe mașină. Cerințele au fost simple: să nu fie chinezărie și să știe Apple CarPlay.

Despre Sony XAV-AX1000 am scris în momentul lansării. Atunci, prețul era de €300, însă ofertele l-au adus la aproximativ €235. Din păcate, Sony a ales să nu-l aducă la noi, așa că am recurs la Amazonul nemțesc. Pe lângă unitate în sine, am mai luat niște cabluri de instalare (100 lei) și o ramă de unitate media, specific modelului pe care îl conduc (alți 100 de lei). Eu am scăpat fără a cumpăra și acel șasiu 2DIN pentru radiouri aftermarket. În funcție de mașina pe care o ai, este posibil să cheltuiești mai mult pe partea asta (sunt kituri de adaptare complete pe la vreo 200 de lei). Partea bună e că nu vei sta 3 ore să instalezi unitatea, cum am făcut eu.

Unitatea media este cât se poate de simplă: un ecran tactil de 6.2″, rezistiv, fără multitouch și rezoluție 800×480 pixeli. Nu mă dă pe spate, dar nici nu mă dezamăgește. Am condus în timp ce bătea soarele în el și vedeam toate informațiile fără probleme. Pe lângă ecran, Sony XAV-AX1000 are pe partea frontală un buton Home, o rotiță de volum, un port USB și un auxiliar audio.

Unul dintre motivele pentru care m-am oprit la Sony (și nu la Pioneer SPH-DA120 și ce a mai venit după el) a fost rotița de volum. Față de cea a unității media originale (Skoda Dance), rotița de pe Sony își merită diminutivul, însă își face foarte bine treaba. În loc să apăs de n ori pe un buton de volum, o simplă răsucire îmi duce rapid volumul la 0. O apăsare lungă pe rotiță activează Siri.

Dacă ideea unui ecran rezistiv te îngrijorează, motive nu prea ai. Da, e nasol să ai o tehnologie pe care n-am mai întâlnit-o de vreo 10 ani, însă, odată ce ai dat drumul la muzică și ai setat navigația, nu mai ai treabă cu ecranul. În plus, Waze are acum “Shortcuts” pentru Siri. Asta înseamnă că poți spune “Hey, Siri! Drive to work”, iar asistentul va ști să deschidă Waze (nu oribilitatea de Apple Maps) și să pornească navigația automat. Muzica pornește deodată cu CarPlay. Ce nu poți face la fel de bine ca pe telefon este să cercetezi manual ruta setată de Waze. Aici vei descoperi dezavantajele unui ecran rezistiv.

După o săptămână de folosire, două lucruri ies în evidență. Unul bun, altul mai puțin. Primul dintre ele ține de versatilitate. Dacă eu vreau să-mi conectez telefonul și să am navigație prin Waze, Mădălina se poate conecta prin Bluetooth și poate reda playlist-urile ei. Partea și mai bună este că notificările audio Waze intră peste melodiile redate din telefonul ei. Partea mai puțin bună este că este o discrepanță enormă între volumul muzicii și cel pe care Waze îl alege. Cu alte cuvinte, notificările Waze nu se aud prea bine, nici atunci când muzica vine tot de la mine.

Sony XAV-AX1000 reușește să ofere fix ce mi-am dorit de la bun început. O unitate media cu care să nu-mi bat prea mult capul (dacă nu știai, îmi plac produsele deloc complicate), care să se monteze ușor și care să lase loc de îmbunătățiri ulterioare. Prima va veni odată cu iOS 13 și noul CarPlay. A doua ține de intrarea video și de posibilitatea de a instala o cameră pentru gararea cu spatele. Ultima ține de boxele din mașină și de posibilitatea de a lega un sistem mai decent de unitate. Deocamdată, îmbunătățirile hardware mai pot aștepta.


Dan Pandrea

Common sense owner. Electronic music, photography and tech.

1 Comment

O tâmpenie cu Apple CarPlay | Dan Pandrea · July 12, 2019 at 10:29

[…] am scris articolul cu primele impresii, menționam că singura problemă e legată de volumul instrucțiunilor în timpul navigării cu […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.