Cel mai recent concediu a fost un roadtrip ce m-a dus până la Padova. După vreo 4000 de kilometri, am conturat câteva idei, că nu le pot numi încă concluzii.

Ungaria e plictisitoare rău

Nu știu ce experiențe ați avut, dar Ungaria plictisește rău un automobilist. Tot drumul să-l faci pe autostradă, iar la prima oprire să dai de o capitală care are mai multe poduri peste Dunăre decât avem noi în toată țara…

Altfel, să-i înjurăm pe Unguri că vor Ardealul! Fiind acolo a început să mi se pară cât de cât logic, că se uită ăștia la noi și văd că nu suntem în stare să terminăm o autostradă dintr-un capăt într-altul al țării. “O facem noi bă!” Stiu, noi avem munți…

… dar dacă ne uităm la vecinii noștri bulgari, ăia de care râdem că sunt pielea, vedem că s-au dus bine prin munți, ba chiar au înconjurat Sofia cu o autostradă.

Revenind la unguri și a ei capitală despre care nouă ne place să zicem că sângele românesc a eliberat-o în război (deh, mândria uriașă a unui popor mic), o plimbare pe străzile lor mi-a arătat că stau mai bine decât noi la cel puțin un lucru: zonele turistice nu sunt vandalizate. Între timp, Universitatea din București se scaldă în graffiti-uri.

Austriecii au construit drumurile cu cap

Imediat după ce am intrat în Austria, am ieșit de pe autostradă și am mers pe vreo 2-3 naționale de o bandă. Treaba faină, pe lângă faptul că drumurile lor nu trec fix prin mijlocul satului, este că șoselele au fost construite astfel încât să mergi constant cu viteza maximă permisă. Nu vi se pare mare lucru? Faceți un drum pe DN10 Brașov – Buzău și dați-i cu 90 prin curbe. De asemenea, proiectarea drumurilor în așa manieră reduce motivele ca șoferii să se angajeze în depășiri, reducând riscul de accidente.

În rest, drumuri expres și autostrăzi cât să te saturi, tuneluri cum nu vom avea noi nici măcar în 50 de ani și multă lume cu campere și Volkswagen-uri Touran și California. Ultimele în combinația aia mișto de alb cu roșu.

Până și austriecii recunosc că au o obsesie pentru combinația asta de culori și te lasă să o cumperi sub forma unei jucării/ceas.

Salzburg, Viena și Hallstatt au parcări atât la margine de oraș cât și în centru.

Italienii știu să ia banii de la șoferi pentru infrastructură

La italieni nu e cu vignetă. În schimb, e cu taxă de autostradă, ceva ce la noi ar stârni atacuri de panică. Partea bună e că italienii au mijloacele prin care să-ți ia banii repede, chiar dacă n-ai token-ul ăla care te lasă să treci automat prin bariere.

Una dintre asemănări este că și la ei lucrările durează agonizant de mult. Dar altfel e perspectiva atunci când ai la dispoziție o rețea de mii de kilometri de autostradă.

Bineînțeles că nu spun că ar trebui să fim la nivelul italienilor, că noi am trecut prin comunism și a fost nașpa. Dar prin asta au trecut și ungurii. La fel și bulgarii.

Mituri pe care nu le-am văzut confirmate

“Lumea știe să circule pe autostrăzi și respectă limitele de viteză”. În mare parte da. Oamenii știu să se dea pe stânga dacă cineva vrea să intre pe autostradă și e liber. Știu și să țină banda dreaptă, mai ales că sunt semne care te tot anunță să faci chestia asta. Însă atât ungurii, cât și austriecii, dar și italienii au prostul obicei să iasă din bandă atunci când au ei chef să depășească, chiar dacă vine altul lansat pe banda doi. Nu știu de ce anumiți șoferi preferă să aibă încredere în frânele altora decât în ale lor. Cât privește viteza, și la ei este considerată opțională de anumiți șoferi. De asemenea, și ei au imbecili care nu știu cum să intre pe o autostradă.

“La Nădlac se stă, în rest mergi bine”. Not true. Trecerea la austrieci a fost groaznică. Pentru un motiv pe care nici acum nu-l înțeleg, vameșii au decis să permită trecerea pe un singur fir. În rest, celelalte granițe au fost practic inexistene, chiar și la revenirea în Ungaria (am intrat pe la Szombathely).

“Statul român ne rupe cu benzina, în timp ce țări mai bogate au combustibil mai ieftin”. Asta e iar o părere spusă cu tărie de către cei care nu au călătorit cu mașina prin străinătate Am notat fiecare oprire de alimentare. Nissan Qashqai 2.0 140CP, CVT:

  • OMV București (Mega Mall): 0km, 63.75 litri, 364.65 lei;
  • OMV Arad (Calea Timișorii): 587.8 km, 47.49 litri, 279.98 lei;
  • Shell Nickelsdorf (autostrada): 1043 km, 40.21 litri, €64.30;
  • Shell Hallstatt: 1598 km, 45.25 litri, €60.14;
  • Shell Viena: 1924.8 km, 26.76 litri, €36.63;
  • Q8 Due Carrare (înainte autostradă): 2600 km: 55.98 litri , 88.67€;
  • OMV Oberwart: 3156.6 km, 48.21 litri, 60.84€;
  • OMV Arad (CET Centura): 3726.6 km, 49,52 litri, 284 lei.

A mai fost un drum până lângă Buzău, de 603 km, media de consum înregistrată până în acel moment (8.4 litri / 100 km) fiind ceva mai mică. După niște calcule a ieșit așa (țineți cont că avem și câteva benzinării de autostradă în lista de mai sus):

  • Prețul mediu / litru de benzină în România: 5.78 lei / litru*;
  • Preț mediu / litru de benzină în Austria, (€1 = 4.64 lei): 6.45 lei / litru*;
  • Preț mediu / litru de benzină în Italia (€1 = 4.64 lei): 7.14 lei litru*. Știu că a fost o singură benzinărie de la care am alimentat, dar n-am văzut pompe cu prețuri mai mici de €1.5 / litru, așa că am făcut o medie de €1.54. Da, am trecut și pe lângă benzinării de pe drumurile lor naționale. În schimb, diesel-ul este mai ieftin la italieni – vreo €1.3.

Tot n-am concluzii, doar o altă idee

Un astfel de drum îți deschide un pic ochii cu privire la ceea ce înseamnă o austostradă. Da, dacă ești vienez și ți se scoală într-o zi să vizitezi Veneția, în 6 ore bei o bere pe malul Mediteranei. Asta după ce ai parcurs aceeași distanță dintre Arad și Buzău, dar fără să pierzi alte 3 ore.

Sigur, autostrăzile nu au fost făcute ca Franz să mănânce o pizza autentică în Viena. Italienii, Austriecii, Ungurii și mai toată Europa le-au construit ca pancetta să ajungă cât mai repede în Viena, ca austriecii să mănânce o carbonara cum se cuvine (apropo, multe restaurante cu specific italian la austrieci).

Au fost făcute ca Mertz-urile, Opel-urile și BMW-urile pe care le-am văzut îndreptându-se spre România să ajungă mai repede în showroom-uri și să scadă din costurile fabricantului. Au fost făcute ca oamenii să plătească mai puțin pe bunuri.

Dar pe noi nu ne lasă Soroș.

*comentariile care menționează ceva de diferențele de salarii dintre noi, austrieci și / sau italieni merg direct în spam


Dan Pandrea

Common sense owner. Electronic music, photography and tech.

1 Comment

Roidmi 3S este un modulator aproape perfect | Dan Pandrea · September 8, 2018 at 20:48

[…] roadtrip-ul din Austria am folosit un Roidmi 3S pentru a reda muzica din telefon pe radio cd-ul mașinii. Cum Nissanul în […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.