Când eram mic am învățat pronunția cuvintelor englezești de pe Cartoon Network. Apoi a venit profesoara în clasa a 2-a și ne-a spus următorul lucru: “Vom învăța ce înseamnă cuvintele pe care le auziți la Cartoon Network”. Mișto, nu? Așa am învățat cum se scrie corect în limba engleză, regulile de gramatică și cum se scrie un eseu pe tema personajelor din Romeo și Julieta, The Scarlet Letter și The Great Gatsby. Așa s-a terminat liceul: cu literatură, multă gramatică și o mână de profesori cărora le datorez toate cunoștințele mele anglofone.
Intrat la facultate am realizat că nivelul meu va rămâne la cel al liceului. Nici specializarea nu mă ajuta grozav, eu fiind la Comunicare și Relații Publice, nu la Limbi Străine. Citind însă un articol de pe Capitalism pe pâine mi-am dat seama de anumite lucruri.
Primul dintre ele ar fi că și cei de la Limbi Străine se întâmplă să rămână la același nivel din timpul liceului (și acela prost). Al doilea ar fi că facultățile de stat au un management foarte lacom. Nu știu în ce măsură se fac finanțări de la stat, dar cel puțin în generația mea (fix înainte de criză) facultățile aveau mii de locuri disponibile cu taxă. Practic facultatea îți vindea o diplomă pentru o sumă achitată în trei ani. Ca la credit, numai că produsul cumpărat nu intra în posesia ta la semnarea contractului, ci după terminarea plății.
Următorul lucru pe care l-am dedus este că Statul nu are niciun interes în îmbunătățirea condițiilor de învățământ și a corpului profesoral. Exemple sunt numeroase: de la olimpici care vin cu medalii obținute pe baza a ani de studiu cu aparatură învechită, până la examene de titularizare în care noii profesori au antecedente specifice unui prim-ministru cunoscut. De fiecare dată când aud la știri de școli neterminate și elevi care învață în frig mă reîntorc la vorbele lui George Carlin:
But I’ll tell you what they don’t want. They don’t want a population of citizens capable of critical thinking. They don’t want well-informed, well-educated people capable of critical thinking. They’re not interested in that. That doesn’t help them. That’s against their interests. They don’t want people who are smart enough to sit around the kitchen table and figure out how badly they’re getting fucked by a system that threw them overboard 30 fucking years ago.
You know what they want [the real owners of America]? Obedient workers. People who are just smart enough to run the machines and do the paperwork but just dumb enough to passively accept all these increasingly shittier jobs with the lower pay, the longer hours, reduced benefits, the end of overtime and the vanishing pension that disappears the minute you go to collect it.
Concluziile pe care le trag pot fi reduse la problemele pe care le-a descris Carlin: atâta timp cât nu avem un sistem educațional performant, copiii noștri nu vor mai avea de unde învăța limba engleză. La cum merg lucrurile acum, actualii liceeni nu stăpânesc grozav nici limba română.
Așa că revin la întrebarea din titlu: “De unde va învăța copilul meu limba engleză?”. Cu siguranță nu de la oamenii care se pregătesc să devină profesori, iar acum am văzut că toate posturile cu animații sunt dublate în limba română. Da, chiar și Cartoon Network.
Leave a Reply