Pentru că Guvernul și CNAIR-ul se întrec în a afirma enormități (ultima dintre ele a fost Rovana Plumb cu ai ei 180 de kilometri de autostradă dați în folosință în 2019), am adunat niște date ce ne arată unde suntem și unde ar trebui să fim la capitolul infrastructură rutieră.
În momentul de față, avem 806 kilometri de autostradă pe care putem circula. Evoluția lor arată așa:
An | Km Deschiși | Km Total |
1972 | 95 | 95 |
1987 | 18 | 113 |
2004 | 97 | 210 |
2007 | 51 | 261 |
2009 | 42 | 303 |
2010 | 27 | 330 |
2011 | 68 | 398 |
2012 | 101 | 499 |
2013 | 108 | 607 |
2014 | 71 | 678 |
2015 | 32 | 710 |
2016 | 22 | 732 |
2017 | 18 | 750 |
2018 | 56 | 806 |
2019 | 43 | 849 |
Oricât de mult s-ar bate cu bitumul în piept cei de la guvernare, pentru 2019 se pot da în folosință doar 43 de kilometri, între Lugoj și Deva. Astfel, drumul de la Sibiu la Nădlac va fi întrerupt de doar 13 kilometri de drum național (68A). Cum ar fi arătat însă infrastructura rutieră a autostrăzilor, dacă promisiunile aleșilor ar fi devenit realitate.
Autostrada Transilvaniei (A3)
Pe vremea guvernării Năstase, contractul Bechtel promitea să modernizeze România cu o autostradă de la Brașov la Borș. La mai bine de 15 ani, din cei 404 kilometri promiși, doar puțin peste 70 km au fost dați în folosință. Dacă adunăm și restul A3 (București – Brașov), avem aproape 136 km dintr-un total de aproape 576 km. Adică doar 23.6% într-o grămadă de timp.
Autostrada A1
Alături de A3, Autostrada A1 arată că toți cei care s-au cazat temporar la guvernare n-au fost în stare să treacă munții cu o nouă șosea. În cazul A1, cel mai dureros segment este Pitești – Sibiu. Un motiv pentru care vă recomand să nu luați în serios promisiunile Guvernului este mica bucată dintre Lugoj și Deva, pentru care nici acum nu avem vreun contract semnat. Dacă pentru 9 kilometri de autostradă cu vreo 2 km de tunel nu suntem în stare să terminăm în timp util, mi-e frică să mă gândesc la termenul realist al celor 124 de kilometri de autostradă dintre Pitești si Sibiu.
Autostrada A1 are aproximativ 580 de kilometri, din care 404 sunt dați în folosință. Adică 69%. Din fericire, anul acesta vom mai vedea 43 de kilometri inaugurați pe această autostradă.
Autostrada A10
Cei 70 de kilometri dintre Sebeș și Turda au fost atribuiți constructorilor în decembrie 2013, iar promisiunile de inaugurare au indicat anul 2016. Trei ani mai târziu, doar două loturi au fost deschise (între Aiud și Turda). Aproximativ 29 de kilometri din 70, deci 41%. Cel mai probabil în 2020 vom merge pe restul de autostradă.
Autostrăzile A8 și A7
Le pun pe amândouă în același loc pentru că ambele implică Moldova. Autostrada A8 trebuie să lege Tg. Mureș de Ungheni (granița cu Republica Moldova). Ar măsura aproximativ 310 kilometri, iar din 2007, de când s-a pornit cu studiile de fezabilitate, până acum nu s-a turnat un metru de asfalt. La finalul anului trecut s-a dat o lege pentru construirea acesteia și, cu toate astea, nu s-a făcut nimic până acum.
Autostrada A7 leagă Ploiești de Pașcani, măsoară aproximativ 329 kilometri, doar 16 dintre ei fiind în momentul de față în construcție. Ca să vă faceți o idee despre cât de prost se lucrează și aici, atribuirea studiilor de fezabilitate a durat 2 (DOI) ani pentru toate segmentele (Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău, Bacău – Pașcani).
Așadar, dintr-un total de 639 de kilometri de autostradă, nici măcar unul nu este dat în folosință.
Tragem linie
Avem în total 806 kilometri de autostradă în luna martie a anului 2019. Unde ar fi trebuit să fim acum dacă toate promisiunile celor de la conducere ar fi fost respectate? La o rețea de aproximativ 1865 de kilometri. Care ar fi arătat cam așa:
Sursa 1 | Sursa 2 | Sursa 3 | Harta unde puteți vedea stadiul actual al autostrăzilor | foto via
Leave a Reply