Anatomia topului

Uitându-mă la Top 100 DJ Mag parcă am văzut toată blogosfera cum își dă la glezne. Asemănările sunt evidente: niște oameni care activează într-un domeniu caută recunoașterea în baza unor voturi date de publicul consumator.

Cel mai popular vs. cel care livrează

Minunat până aici, însă cel mai votat nu înseamnă cel mai bun. Toată treaba cu Top 100 DJ Mag are ca echivalent premiul de popularitate, pentru că dacă am cuantifica noțiunea de cel mai bun, aceasta ar rezulta în DJ-ul care vinde cel mai mult: ca albume și ca audiențe la gig-uri. Punct. Altceva nu există.

Pe acest principiu Tiesto ar fi pe primul loc cu lejeritate, olandezul având o mașinărie de marketing extraordinară: numai în ultimele două luni a semnat un contract cu Guess, iar azi am aflat de la Florin că AKG, producătorul cunoscut pentru căștile sale, a lansat o linie ce poartă numele (ați ghicit) lui Tiesto. Cred cu tărie că vine un moment în care celor mai mari DJ li se rupe așa de mult de top, încât nici nu se obosesc în a se promova. Tiesto e exemplul perfect, omul nu a investit nici-un pixel în promovarea topului și iată că a ieșit pe locul 2, fiind în urcare față de 2011. Cum s-ar spune pe Twitter: #baejnebun?

Trolls & Haters

Acum că am lămurit treaba cu DJii foarte bine plasați financiar, mai există două categorii pe care le regăsesc cu ușurință în și blogosferă: trolls și haters. Primii sunt ăia care făceau mișto la începutul sondajului și o vedeau pe Paris Hilton în primii 100, apoi un caz concret e un Deadmau5 rugându-și fanii să nu-l voteze, pe motiv că vrea să vadă cât de mult poate coborî. Săracul a ajuns de pe 4 pe 5. Crunt.

Haterii au avut cam același mesaj: nu ne pasă, ni se rupe, topul ăsta e o mizerie. Vocali au fost și cei care au ieșit din el:


…cu mențiunea că Arnej se promovează la greu pentru Top 250 Trance DJs. Mai multe locuri și un singur subgen față de toată muzica electronică. Așa-ți trebuie dacă-ți pierzi timpul făcând coloane sonore pentru jocuri gen “Heroes of Newerth” (fanii DotA știu ce-i aia).

With one poll out of the way, its time for another one. Be sure to vote for your favourite DJ’s in the TranceAddict Top 250 DJs poll.

Last year I came in at #22. Lets see how this year goes 😉

Cert este că Top 100 DJ Mag are o miză, deși nu sunt sigur de onestitatea sistemului de votare și, implicit a rezultatelor. Pe baza acestuia se vor porni campanii agresive de marketing și se vor umfla fee-uri la gig-uri, doar trebuie și agenții să mănânce o pâine.

După Guetta potopul

Îmi aduc aminte ce scandal a fost anul trecut. Aproape toți trancerii erau cu fundul în sus și se autoflagelau: David Guetta fusese votat ca fiind numărul 1 (anul ăsta a ieșit pe 4) și nu e de mirare. Am vorbit pe larg la momentul respectiv. De anul trecut și până acum s-a mizat masiv pe prezența tinerilor la marile festivaluri: Hardwell, Avicii, Nicky Romero și Alesso – pe toți i-am văzut acolo, plus că au avut parte de promovare din partea marilor Tiesto și Swedish House Mafia. Așadar ofensiva progressive house poate fi pusă pe seama a doi oameni (dacă gândim în linii mari): Guetta că a făcut feat-uri cu rapperii și Tiesto că s-a sucit acum 4 ani pe progressive house și că a crescut niște DJ.

Iată și rezultatul: în 2009 Top 10 număra șapte* producători de trance: Armin van Buuren, Above & Beyond, Paul van Dyk, Ferry Corsten, Markus Schulz, Gareth Emery și Sander van Doorn. În 2012 regăsim doar două nume: Armin van Buuren și Above & Beyond, plus Dash Berlin.

Ce urmează?

Dash Berlin a fost amuzant și poate adorabil când a spus că 2013 va fi anul trance-ului. Ce-i drept fanii genului aveau nevoie de vorbele astea. Din păcate olandezul greșește. Progressive house este genul pe care se va merge în următorii doi ani, iar după aceea se va reveni probabil la un sunet mai natural. Eu unul aștept să treacă toată frenezia asta, mai ales că rețeta progressive house-ului e simplă: 128 BPM mai hardcore și mult pitch bend.

În final las o întrebare celor care au avut răbdarea necesară să citească tot articolul: voi cum vedeți topul ăsta? Este relevant pentru cineva sau până la urmă contează publicul de la gig-uri?

PS: Vă las cu încă un tweet.


*pe Tiesto nu-l iau în calcul pentru că la momentul respectiv trecuse deja în tabăra progressive house.


Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.