În luna martie începeam să mă mișc mai mult, în ideea de a-mi tonifia corpul, iar rezultatele au început să se vadă. Pe lângă scăderea masei grăsimii și mărirea a celei musculare, energia și cheful de a face mai multe au crescut. Testând noul Audi A1 Sportback, am realizat că mașina care tocmai ce a primit un facelift este ca o dietă echilibrată: fără nimic în exces, îți oferă energia care ai nevoie, toate fără să consumi mult.

Interior

Încep prin a spune că, deși împarte aceeași platformă cu VW Polo, Audi A1 Sportback nu dă dovadă de același pragmatism. Este, până la urmă, un supermini din zona upmarket, menit să fure din fanii mai celebrului Mini. Locurile din spate sunt suficient de comode pentru persoane de până în 1.80m, în timp ce locul al treilea de pe banchetă este fezabil doar pentru Peter Dinklage. În spatele banchetei se află portbagajul de 270 de litri, ce s-a descurcat admirabil cu bagajele destinate unui weekend de patru persoane. Podeaua portbagajului poate fi mutată mai jos, pentru a ajunge la volumil mai sus menționat. Sub aceasta ar trebui să fie o roată de rezervă, însă, pentru că A1 este atât de compact, am fost întâmpinat de kitul de vulcanizare și bateria care ar fi trebuit să fie lângă motor.

Audi-A1-Sportback-3156

Audi-A1-Sportback-3158

Interiorul strălucește cu adevărat în față, unde șoferul și pasagerul din dreapta sunt întâmpinați de un design dominat de gurile de ventilație, plasticele moi în partea superioară, ecranul rabatabil, consola centrală și volanul multifuncțional. Nici scaunele nu sunt rele. Pentru un interior ce la început activează gena claustrofobă, scaunele oferă confortul necesar pentru a te simți cât mai bine pe parcursul călătoriei și suportul lateral dorit, dacă decizi să te arunci mai vitejește prin curbe.

Audi-A1-Sportback-3161

Minusuri? Ar fi plasticele tari din zona inferioară, faptul că gurile de ventilație de lângă oglinzi proiectează pe acestea niște reflexii ușor deranjante, ecranul central ce putea fi de o rezoluție mai bună și faptul că n-am reușit nici până în ultima zi de test să derulez melodiile din telefonul conectat prin Bluetooth cu ajutorul butoanelor de pe volan.

Însă toate acestea sunt trecute cu vederea datorită sistemului audio excelent, a conexiunii Bluetooth țepene și izolarii fonice foarte bună, mai ales la viteze ridicate.

Audi-A1-Sportback-3163

Audi-A1-Sportback-3165

Audi-A1-Sportback-3173

Motor și transmisie

Modelul testat a fost echipat cu motorul diesel de 1.6 litri și 116 cai putere, toți controlați de cutia automată S-Tronic, în 7 viteze. Cele două elemente fac o pereche extrem de bună, cu accelerări fluide, schimbări de viteză insesizabile și un sentiment de siguranță deplină atunci când te angajezi în depășiri. Spre deosebire de alte cutii de viteze automate (vezi Auris-ul de generație precedentă), cea de pe A1 Sportback reacționează rapid atunci când mă înfig mai hotărât în pedala de accelerație.

Și în oraș am fost plăcut surprins de cutia micului Audi. Turațiile sunt ținute la valori cuminți, fără ca zgomotul motorului să invadeze cabina (asta se datorează în parte și izolării fonice foarte bune, despre care am amintit mai sus), iar cutia nu decide că ar fi cazul să îmi schimbe trei rapoarte la aceeași viteză. Singura bubă pe care am găsit-o a fost la viteze extrem de mici, când ridicam piciorul de pe accelerație, caz în care puterea livrată de motor era întreruptă într-un mod foarte sesizabil.

Audi-A1-Sportback-3159

Partea cea mai interesantă a acestui segment ține de consum. La 1275 de kilograme, Audi A1 reușește să consume în jur de 4.5 litri extraurban și până în 6 litri urban (consum obținut în modul Auto din meniul Audi Drive Select System). Cifrele oficiale sunt extrem de optimiste, însă, chiar și așa, A1 Sportback se descurcă foarte bine.

La volan

Marea surpriză a mașinilor de oraș de nouă generație este că reușesc să dea impresia că te afli într-un model dintr-o clasă superioară. A1 Sportback nu face excepție și stă foarte bine pe șosea, chiar dacă are aproape 4 metri lungime. Până la 140 km/h are o poziție absolut stabilă, nu dă emoții, iar zgomotul din exterior este, dacă mai era nevoie să o spun încă o dată, redus la minim. Singurele elemente pe care le veți auzi subtil sunt mârâitul specific unui motor diesel și aerul care se lovește de oglinzi.

Facelift-ul noului A1 Sportback a presupus și schimbarea direcției, acum electromecanică. Asta înseamnă că volanul devine mai ușor la viteze mai mici, lucru pe care l-am observat la niște ieșiri din parcări mai strâmte, când aplicam învățăturile lui Master Miyagi.

Audi-A1-Sportback-3062

În mod normal nu sunt fanul cotierelor centrale în mașinile de mici dimensiuni, însă, având în vedere transmisia automată, este un element pe care l-am găsit foarte util, mai ales că a fost locul preferat în care să îmi pierd portofelul și telefonul mobil. Singurul lucru pe care nu îl înțeleg la Audi este de ce au ales să continue cu Audi Music Interface (AMI), un port ascuns tocmai în torpedou, care funcționează numai cu cablul cumpărat de la dealeri. Skoda, Seat și VW au toate port-uri USB, așa că nu înțeleg de ce facelift-ul nu a inclus această opțiune.

Aici cred că e cazul să menționez farurile xenon, un opțional de aproximativ €1000, care merită fiecare cent. Pe lângă aspectul mult mai plăcut pe care îl oferă mașinii, lumina pe care o aruncă pe șosea este bine gândită. Pe lângă distanța pe care o acoperă, farurile oferă vizibilitate extrem de bună și în lateral. Foarte util dacă aveți nevoie să feriți bicicliști sau animale care intră pe carosabil.

Audi-A1-Sportback-3080

Exterior

Facelift-ul n-a adus multe schimbări la exterior, pentru că A1 Sportback arăta deja foarte bine. Cei ce vor vedea mașina pe stradă trebuie să se concentreze pe partea frontală, unde Audi a schimbat blocurile optice, proiectoarele și grila, acum mult mai proeminentă. Albul și nuanța închisă a plafonului dau foarte bine și fac mașina să iasă în evidență. Este o combinație pe care aș lua-o în considerare, alături de versiunea Albastru Scuba Metalizat/Gri.

Audi-A1-Sportback-3256

Dacă Mini Cooper este o mașină care smulge “aww”-uri, A1 convinge prin liniile agresive, care trimit la precizie, de altfel o caracteristică specifică nemților. Este și filosofia de design pe care o apreciez mai mult, pentru că Audi A1 Sportback oferă imaginea unei mașini foarte capabile, în ciuda dimensiunilor reduse.

Audi-A1-Sportback-3270

Audi-A1-Sportback-3269

Audi-A1-Sportback-3267

Audi-A1-Sportback-3263

Audi-A1-Sportback-3261

Modelul testat și preț

Audi A1 Sportback este disponibil în România la prețuri începând de la €18.400. La acești bani primești un motor de 1 litru, în trei cilindri și 95 cai putere, cuplați la o cutie manuala în 5 trepte, aer condiționat manual, geamuri și oglinzi electrice, radio-mp3 cu 4 difuzoare și cam atât. Binențeles că toate celelalte elemente ce altcătuiesc măsurile de siguranță (airbag-uri, sisteme de stabilitate etc.) sunt și ele acolo, dar, ca om mare ce dorește jucării, prețul de pornire nu cuprinde multe elemente.

Modelul testat este dotat cu motorul diesel de 1.6 litri, 116 cai putere și cutia automată S-Tronic, în 7 trepte, echiparea Sport. Pe lângă modelul Basic de mai sus, aceasta oferă în plus proiectoare de ceață, praguri cu inserții din aluminiu, jante 16″ din aliaj, scaune față sport, hill climb assist și suspensie sport. Puteți consulta întreaga listă pe site-ul Audi. Opționalele prezente pe mașina de test: senzori de parcare, cotieră centrală, cruise control, faruri xenon plus, climatizare, unitate media cu cititor de carduri (2 slot-uri SD, interfață AMI, Bluetooth), scaune încălzite, volan multifuncțional sport, îmbrăcat în piele. Prețul de pornire al echipării Sport este de €25.370,40, iar opționalele ridică prețul la 30.812,76.

Concluzie

Dacă v-ați revenit din șocul prețului de peste €30.000, trebuie să luați în considerare că Audi A1 Sportback se află în segmentul high-end al citadinelor. Da, este enervant că o mașină pe care dai banii ăștia nu are un port USB inclus sau că aerul condiționat automat este opțional chiar și pe ultimul nivel de echipare, însă Audi vizează clientul care nu dorește să meargă de la A la B și atât, ci o mașină ce oferă printre cele mai bune experiențe de condus din clasa super-mini, indiferent de costuri.

Audi-A1-Sportback-3081

Acest test drive a avut loc în urma concursului Avengers Assemble! SuperHero Bloggers’ Challenge powered by CineForum & RAN Events. Articolul cu care am participat e aici. Și articolul despre Avengers: Age of Ultron.

Categories: Auto

Dan Pandrea

Common sense owner. Electronic music, photography and tech.

1 Comment

Ce mă bucură la mașini ca noul Seat Ibiza | Dan Pandrea · May 8, 2017 at 17:11

[…] dacă tot vi se pare mult, țineți cont că pe un Audi A1, opțiunea asta era peste […]

Leave a Reply

Related Posts

Auto

Renault: când wishful thinking merge prea departe

Brandurile care comunică o viață ideală sunt demne de urmărit mai ales pentru momentele când uzează placa asta pentru cele mai banale lucruri. Azi, schimbarea plăcuțelor de frână. Renault s-a gândit să deschidă Paintu’ (acum, Read more…

Auto

Noi echipări pentru Opel Crossland X

Lansarea Opel Crossland X în România, cu doar două nivele de echipare a stârnit ceva curiozități. Cred că mutatul catrafuselor în curtea francezilor de la PSA a dus la servirea informațiilor cu porția. În orice Read more…

Auto

Tesla Model 3 e pe drumul cel bun. Primul model iese din producție vineri

Dacă vă vine să credeți, Tesla Model 3 a fost anunțat în martie. Anul trecut! De atunci, s-a tot speculat în legătură cu capacitatea companiei lui Musk de a onora sutele de mii de precomenzi. Read more…